ژنده پیل

تربت جام

چاپ « سراج السائرین» ژنده پیل

جمعه, ۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۵۱ ب.ظ
میراث مکتوب- میراث مکتوب- تصحیح کتاب «سراج السائرین» تلاشی است برای معرفی شیخ احمد جام معروف به ژنده پیل که توسط حسن نصیری جامی از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سالجاری به چاپ رسیده است.

به گزارش روابط عمومی میراث مکتوب، مؤلف کتاب شیخ احمد جام یکی از مشایخ و صوفیان بنام خراسان در قرن پنجم و ششم هجری است . اورا تنها از روی کتاب « مقامات ژنده پیل» شناخته‌اند که تصویری افسانه‌ای و غیر واقعی از اوست.


تصحیح این کتاب تلاشی است برای معرفی شیخ احمد جام و نوع سلوک وی که توسط حسن نصیری جامی به چاپ رسیده است. مصحح اثر از روش دکتر علی فاضل که سال‌ها پیش منتخبی از کتاب را تصحیح کرده بود، تبعیت جسته و کتاب را از روی نسخه ای منحصر با مقدمه‌ای محققانه درکنار فهرستی کامل از آیات و احادیث گرفته تا امثال،‌ اشعار، اعلام و اصطلاحات ارائه داده است.


بنا به همین گزارش، «سراج السائرین»در اصل 4 مجلد بوده و از آن تنها یک سوم باقی مانده و بیشترین بخش‌های آن در اثر گذر زمان، حوادث و جنگها از بین رفته است.
گفتنی است، این کتاب نمونه ای از نثر مرسل فارسی دوره غزنوی و سلجوقی است که لحنی واعظانه دارد . سراج السائرین که در 24 باب است در باره مسائل اخلاقی و اجتماعی دغدغه های عرفانی عصر و نوع سلوک شیخ احمد جام بوده و سعی دارد تا به بیان تفاوت هایی چون « فرق میان حال و محال» و «فرق میان مریدی و کاهلی و بیکاری» بپردازد تا ظرافت ها و ناهمگونی های دو امر متفاوت را برای مخاطب بازگو کند . شیخ مطالب کتابش را آنطور که در مقدمه ادعا کرده، بر اثر الهام،‌ تجربه عرفانی و واقعه نوشته و در نگارش آن از هیچ اثری تقلید نکرده است.

 

  • غلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی